Koło Naukowe Romanistów UJ wraz z Katedrą Teatru i Dramatu UJ oraz Ośrodkiem Badań nad Awangardą UJ zapraszają wszystkich pracowników naukowych, studentów i doktorantów do udziału w konferencji naukowej "Les politiques de l'avant-garde [Polityki awangardy]. À l'occasion du trentième anniversaire de la mort d'Eugène Ionesco. [Z okazji trzydziestej rocznicy śmierci Eugène Ionesco]".
Eugène Ionesco urodził się w Rumunii, ale dzieciństwo spędził w Paryżu. Po wybuchu II wojny światowej wrócił do Rumunii, ale szybko tej decyzji pożałował. Z wielkim trudem, dzięki pomocy przyjaciół, udało mu się wraz z żoną wyjechać i w 1942 osiadł we Francji na stałe. Po wojnie utrzymywał bliskie kontakty m.in. z André Bretonem, Luisem Buñuelem i Mirceą Eliadem. Twórczość dramatyczna Ionesco ewoluowała od skrajnej awangardy, poprzez absurd i groteskę, do sztuk bardziej tradycyjnych.
- Ten francuski dramaturg jako przedstawiciel awangardowego teatru absurdu stanie się dla nas okazją do przyjrzenia się awangardzie we wszelakich jej aspektach. Konferencja prócz twórczości Ionesco poświęcona będzie związkom literatury awangardowej i polityki, ze szczególnym wskazaniem na teatr. Mając na uwadze konteksty polityczne związane zarówno z życiorysem, jak i twórczością Ionesco, chcielibyśmy podjąć zagadnienia takie jak: związki literatury i teatru z demokracją, modele społecznego zaangażowania literatury i teatru, cenzura w sztuce i teatrze po 1989 roku, zmiany form zaangażowania, przesunięcie akcentów; skuteczność oddziaływania sztuki teatru na różne rzeczywistości nieartystyczne; wyczerpanie i odnowienie współczesnych formuł zaangażowania i polityczności, nowe autorskie poetyki; przemiany w zakresie plastyki teatralnej, wykorzystania muzyki i warstwy fonicznej, intermedialności; burzenie, negocjowanie i projektowanie nowych dyskursów teatralnych - współczesne teatralne laboratoria; eksperymenty teatralne a społeczna nośność obiektów artystycznych; metateatralność i autotematyzm współczesnego teatru; teatralne remiksy i nawiązania do tradycji; wartościowanie w polu sztuki zaangażowanej (kryteria, hierarchie, zmiana perspektywy); współczesne formy angażowania widzów; relacje między teatrem jako instytucją, społeczeństwem i polityką w perspektywie historycznej - informują organizatorzy i zachęcają do nadsyłania propozycji tematów z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa, teatrologii oraz performatyki:
POEZJA&AWANGARDA
- język+awangarda,
- milczenie w poezji awangardowej,
- (po)głos awangardy.
TEATR&AWANGARDA
- Ionesco: konteksty rumuńskie i francuskie,
- choreografia jako sposób myślenia,
- praktyki feministyczne,
- ciało- słowo- głos,
- rewolucja kobiet,
- kobiety i awangarda teatralna.
POLITYKA&AWANGARDA
- fikcja jako narzędzie polityczne,
- związki literatury i teatru z demokracją,
- modele społecznego zaangażowania literatury i teatru,
- cenzura w sztuce i teatrze po 1989 roku.
Organizatorzy są otwarci na autorskie propozycje tematów wystąpień. Abstrakty wystąpień (do maksymalnie 300 słów) wraz ze słowami kluczowymi, afiliacją oraz krótkim biogramem autora należy przesłać do 8 marca 2024r. przez formularz zgłoszeniowy lub na adres mailowy konferencji: konferencja.polityki.awangardy@gmail.com. Informacje o zaakceptowaniu lub odrzuceniu abstraktu zostaną przekazane autorom do 8 kwietnia br. Maksymalny czas trwania referatu to 20 minut.
Planowana jest publikacja pokonferencyjna w Wydawnictwie Uniwersytetu Jagiellońskiego. Językami konferencji są języki polski oraz francuski. Udział w wydarzeniu jest darmowy i nie wiąże się z żadnymi opłatami.