Z uwagi na często pojawiające się zgłoszenia przekazywane za pomocą środków komunikacji elektronicznej zawierające zdjęcia, teksty, filmy, utwory wizualne i audiowizualne i inne prace graficzne wysyłane do Uniwersytetu Jagiellońskiego („UJ”) w celu publikacji ich na stronach internetowych i w mediach społecznościowych UJ, UJ ustala niniejszy Regulamin obowiązujący wszystkie osoby kierujące powyżej wymienione treści do publikacji przez Uniwersytet Jagielloński.
§1
Zasady dotyczące osób niezatrudnionych w Uniwersytecie Jagiellońskim
§2
Zasady dotyczące jednostek i pracowników Uniwersytetu Jagiellońskiego
1. Jednostka UJ zwracająca się do Centrum Promocji i Komunikacji UJ o publikację Materiałów obowiązana jest zadbać o dopełnienie formalności określonych w niniejszym Regulaminie. Zadaniem Centrum Promocji i Komunikacji UJ jest wyłącznie publikacja Materiałów.
2. Materiały, a także wszelkie zgody na wykorzystanie elementów prawnie chronionych wskazanych w §1 powyżej archiwizuje jednostka UJ zwracająca się do Centrum Promocji i Komunikacji UJ o publikację Materiałów.
3. W pozostałym zakresie do publikacji Materiałów przekazanych przez jednostki UJ stosuje się odpowiednio postanowienia §1, z tym, że tam gdzie mowa jest o osobie wysyłającej, jej uprawnienia i obowiązki wykonuje jednostka UJ.
§3
Ochrona danych osobowych – klauzula informacyjna dla osób wysyłających materiały do publikacji
Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalej „RODO”) Uniwersytet Jagielloński informuje, że:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Uniwersytet Jagielloński, ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków, reprezentowany przez Rektora UJ.
2. Uniwersytet Jagielloński wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, ul. Gołębia 24, 30-007 Kraków. Kontakt z Inspektorem możliwy jest przez e-mail: iod@uj.edu.pl lub pod nr telefonu 12 663 12 25, w dniach od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8:00 do 15:00.
3. Pani/Pana dane osobowe podane w związku z przesłaniem Materiałów przetwarzane będą w związku z akceptacją Regulaminu na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b RODO, tj. w celu opublikowania Materiałów zgodnie z Regulaminem i oznaczenia ich autorstwa.
4. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne.
5. Dane osobowe osób wysyłających w zakresie przez nie wskazanym i w celu honorowania praw autorskich zostaną zamieszczone w miejscu publikacji Materiałów – tj. odpowiednio na stronie internetowej UJ oraz/lub w mediach społecznościowych UJ. W związku z tym dane te będą dostępne dla nieograniczonej liczby osób. Jeśli nie życzy sobie Pan/Pani udostępniania informacji o autorstwie Materiałów to prosimy wskazać to przesyłając Materiały bądź w razie braku takiego wskazania na etapie wysyłania Materiałów, poinformować UJ o życzeniu usunięcia informacji o autorstwie Materiałów.
6. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw trzecich (poza Europejski Obszar Gospodarczy) ani do organizacji międzynarodowych.
7. Dane osobowe osoby wysyłającej Materiały będą przetwarzane przez czas niezbędny do honorowania autorskich praw osobistych bądź do czasu zgłoszenia żądania zaprzestania ich przetwarzania.
8. Posiada Pani/Pan prawo do: uzyskania informacji o przetwarzaniu danych osobowych i uprawnieniach przysługujących zgodnie z RODO, dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, a także prawo do usunięcia danych osobowych ze zbiorów administratora (chyba że dalsze przetwarzanie jest konieczne dla wykonania obowiązku prawnego albo w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń), oraz prawo do ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania – w przypadkach i na warunkach określonych w RODO.
9. Pani/Pana dane osobowe nie będą przedmiotem automatycznego podejmowania decyzji ani profilowania.
10. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w razie uznania, że przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy RODO.
Jednocześnie UJ zwraca uwagę, że administratorami danych przetwarzanych w związku z korzystaniem z portali społecznościowych są także podmioty administrujące tymi serwisami. W celu zapoznania się z zasadami przetwarzania danych przez te podmioty zalecamy zapoznanie się z Regulaminami i zasadami przetwarzania danych dostępnymi na stronach internetowych tych podmiotów.
Obowiązek zapewnienia transkrypcji materiałów wideo
W związku z obowiązywaniem ustawy o „Dostępności cyfrowej” (ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych) i przepisach, które wyszły w życie 23 września 2020 roku informujemy, że wszystkie filmy tworzone i zamieszczane na profilach jednostek publicznych m. in. w social mediach (FB, Instagram, YT), na stronach www muszą posiadać transkrypcję. Nie chodzi tylko o podanie napisów wypowiadających się w materiałach wideo osób, ale także o opisanie „ważniejszych” dźwięków np. muzyki, odgłosów etc . Nie trzeba tworzyć transkrypcji do relacji na żywo – streamingów, chyba, że planowane jest jej utrwalenie i zamieszczenie na stałe na stronie www lub w social mediach. W takim przypadku jest ona traktowana jako materiał wideo i również musi posiadać napisy. Szczegóły dot. wdrażania przepisów ustawy znajdą Państwo w podanych poniżej linkach lub mogą kontaktować się z Działem Spraw Osób Niepełnosprawnych UJ: don.uj.edu.pl/kontakt.
W związku z powyższym Centrum Promocji i Komunikacji UJ (CPiK) informuje, że od 1 stycznia 2022 r. materiały wideo przesyłane przez jednostki UJ w celu zamieszczenia ich na Uniwersyteckim profilu na kanale YouTube, Instagram, Facebook oraz stronie www.uj.edu.pl muszą spełniać wymogi ustawy i posiadać napisy zamieszczone już na filmie. Napisy powinny być ulokowane u dołu ekranu, wyśrodkowane i wyświetlać się max. w dwóch wersach. Transkrypcja nie może zawierać błędów i powinna być zgodna z zasadami ortograficznymi i interpunkcyjnymi języka polskiego lub języka w którym są nagrane wypowiedzi. Jeśli wystąpienie, wypowiedź jest w języku obcym to napisy na materiale wideo są również w danym języku. Można przygotować tłumaczenie w języku polskim, wtedy jednak zarówno transkrypcja w języku obcym, jak i polskim powinna być zakodowana i przesłana osobno w pliku o rozszerzeniu .srt, a nie zamieszczana bezpośrednio na filmie. Napisy do materiałów wideo na profil UJ na kanałach YT i FB sugerujemy stworzyć po uprzedniej konsultacji z CPiK.
Przydatne linki:
- strona rządowa: Dostępność cyfrowa - Cyfryzacja KPRM - Portal Gov.pl (www.gov.pl)
- Ustawa z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami: isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190001696
- Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych: isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190000848
- poradnik: Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami: www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/86832/Poradnik_wdrazanie.pdf
- strona dot. dostępności: www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-europejskie-bez-barier/dostepnosc-plus/ustawa-o-dostepnosci