2 projekty z Uniwersytetu Jagiellońskiego dostały dofinansowanie od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) w ramach konkursu "Ścieżki Kopernika 2.0" PO Wiedza Edukacja Rozwój. Za stworzenie i przeprowadzenie niekonwencjonalnych modułów zajęć, które mają rozbudzić w młodzieży ciekawość odpowiedzialne będą dr Kinga Gajda i dr Łucja Piekarska-Duraj z Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych UJ (WSMiP UJ).
Jak informuje na swojej stronie NCBiR, "Ścieżki Kopernika 2.0" mają wzmocnić współpracę uczelni z organizacjami pozarządowymi, jednostkami samorządu terytorialnego, związkami i innymi stowarzyszeniami. W trakcie realizacji dofinansowanych projektów młodzież będzie uczyć się m.in. krytycznego myślenia czy też przedsiębiorczości i komunikacji w procesie kreatywnego rozwiązywania problemów. Uczniowie będą odwiedzać laboratoria, przeprowadzać praktyczne eksperymenty i doskonalić się pracy zespołowej.
- Szczególnie zależy nam na aktywizowaniu młodzieży, bo wiemy, że drzemie w niej duży potencjał. Planowaliśmy przeznaczyć na konkurs 5 milinów złotych, jednak po ocenie wszystkich 103 wniosków i wybraniu 30 najlepszych postanowiliśmy zwiększyć alokację o ponad milion złotych. Chcemy, by szkoły wyższe mogły zrealizować jeszcze więcej pomysłów na angażowanie członków lokalnej społeczności w spójne tematycznie działania naukowe - mówi prof. Maciej Chorowski, dyrektor NCBiR.
Partnerzy w wybranych do dofinansowania projektach wspólnie opracują i zrealizują programy inspirujące do odkrywania i zrozumienia świata poprzez organizację wystaw, warsztatów czy przeprowadzanie doświadczeń i eksperymentów. Uczelnie udostępnią swoje zasoby (m.in. kadrę dydaktyczną, laboratoria i aparaturę naukową), a ich partnerzy w projektach będą aktywnie włączać się w realizację działań promujących naukę oraz naukowych.
Laureatką konkursu "Ścieżki Kopernika 2.0" została m.in. dr Kinga Gajda z Instytutu Europeistyki WSMiP UJ, która w okresie od czerwca br. do maja 2019 roku zrealizuje projekt "Kompetentni uczniowie". Ma on na celu jest podniesienie kompetencji komunikacyjnych i myślenia krytycznego, a także współpracy i rozwiązywania problemów oraz kreatywności i działania innowacyjnego u 180 uczniów szkół średnich w ramach nauk społeczno-humanistycznych.
- Uczestnicy projektu zostaną działaniami dydaktycznymi, zajęciami modułowymi wykorzystującymi innowacyjne, aktywne metody nauczania realizowanymi przez Instytut Europeistyki w partnerstwie z Kolegium Europy Wschodniej, Fundacją AntySchematy2 oraz Europe4Youth. Efektem projektu ma być stworzenie niekonwencjonalnych modułów zajęć w celu rozbudzenia u uczniów ciekawości, kreatywności i chęci pogłębiania wiedzy. Zajęcia będą realizowane w ramach trzech modułów Komunikuj komunikatywnie, Piramida współpracy - od współpracy człowieka z człowiekiem do współpracy międzynarodowej i Kreatywne metody upamiętniania historii lokalnej - wyjaśnia dr Kinga Gajda i dodaje:
- W ramach projektu powstaną podręczniki z tekstami napisanymi przez specjalistów prowadzących zajęcia, zawierającymi opis innowacyjne metod wykorzystanych podczas zajęć, scenariusze zajęć oraz raport omawiający przebieg, czas realizacji i efekty projektu, które będą mogły być wykorzystywane przez nauczycieli szkolnych do uatrakcyjnienia własnych zajęć. Podręczniki będą tworzone przy współudziale uczniów z uwzględnieniem ich oczekiwań i wniosków, co przyczyni się do szerokiego wykorzystania wypracowanych efektów projektu.
Zwyciężczynią konkursu została również dr Łucja Piekarska-Duraj. Zgłoszony przez nią projekt "Sprawiedliwi Wśród Narodów Świata jako ponadczasowy wzór postaw - szkolenia dla młodzieży z zakresu kompetencji społecznych" zostanie także zrealizowany w Instytucie Europeistyki WSMiP UJ.
Konkurs "Ścieżki Kopernika 2.0" jest realizowany w ramach III misji uczelni, w Poddziałaniu 3.1 „Kompetencje w szkolnictwie wyższym" Power. Swoim zasięgiem obejmie blisko 2 tysiące uczestników. Lista rankingowa przedsięwzięć wyłonionych w konkursie dostępna jest na stronie NCBiR.